Hari Si Perempuan Besi [190314]

    • KFC KL Sentral
      16:17 PM

      Duduk seorang diri di meja tengah belah hujung sekali. Sengaja memilih port ini untuk men'charge' si Samsung Wonder.

      Melihat karenah manusia yang sibuk dengan smartphone mahupun android masing masing, sedang men'snap' pic apabila terhidang saja kfc di ruang meja. Mungkin saja itulah pertama kali mereka merasa 'spicy'nya kfc. Mungkin.

      Bukan itu yang ingin dibicarakan. Ada sesuatu yang lebih istimewa hari ini. Hari Jadi si dia yang ku  chenta sungguh sungguh fillah.

      Tidak perlulah ku ceritakan lagi bagaimana aku mengenali dia. Dan dia juga tak perlu tahu bagaimana 'rasa' ini hadir. Kerna, ini semua bukan kerja daku. Bukan juga kerja dia. Tapi 'kerja' Dia. ^^

      Indah ukhuwah ini. Jika dibandingkan dengan gula gula Mentos, ukhuwah ini jauh lebih manis. Jauh lebih indah walau secara zahirnya tiada balutan kertas berwarna biru mahu pun berwarna purple.

      Jika ditanya mengapa diri ini masih kekal bertahan untuk 'menunggu' dia kala dia tidak mahu pun mengenali diri ini, jawapan ku cuma satu,

      "Kerna ku yakin kuasa takdir."

      Ku pegang akan itu. Kerna takdir itu juga susunan yang telah pun diatur chantek oleh Dia.
      Meyakini akan itu, daku kekal setia. Kerna yakin sememangnya dia istimewa di hati.

      Buat dia si perempuan besi yang sedang membaca, senyumlah.  Apa engkau mahu tahu sesuatu? Setiap kali daku ketemu dikau, daku sering sering menanti senyuman bergigi darimu. Sungguh. Daku tidak tipu. Jauh sekali berdusta. ^^
      Oh!
      Ini ucapan hari lahir buat dia,
      "Orang yang paling dekat di hati kita adalah orang yang ada doanya untuk kita pohon pada Allah dalam diam. Hari ini saya panjatkan doa yang panjang pada Allah untuk orang yang sangat saya chentai. Yang dekat dihati saya. Hari ini adalah hari ulang tahun kelahiran dia. Saya mohon Allah angkat doa saya, terus kepadaNya. Sungguh. Saya sayang dia, kerana Allah.
      Buat ukhti Nursyuhaidah Binti Abdul Razak, sanah helwa!
      Love."

      Sungguh, daku ingin menjadikan hari ini yang istimewa buat diri dia. Bukti daku bukan main main membina ukhuwah ini. Daku bukan saja saja mengukir rasa ini. Daku serius. Serius membina ukhuwah ini, di dunia dan di akhirat. InshaAllah.

      Maka, ku imbau semula tarikh 291113, diizinkan Allah untuk menulis puisi buat dia. Ku nukilkan istimewa untuk dia,

      [PUISI BUAT SI PEREMPUAN BESI]
      Ada seorang ukhti,
      Entah kenapa aku begitu menyenangi dirinya.
      Personalitinya.
      Sikapnya.
      Kenakalannya.
      Gurauannya.
      Semua.

      Dia, walau bukan yang sering aku ketemu,
      Tapi sungguh, perasaan ini mengiyakan yang aku sungguh sayang akan dia.
      Tiada yang dapat menafikan.

      Dia, walau yang bukan selalu aku ketemu,
      Tapi dia, sungguh sangat menyenangkan.
      Menghiburkan kala hati bersedih walau tanpa bicara.
      Menghilangkan kegusaran saat fikiran berkecamuk dengan masalah.

      Dia, walau yang bukan kerap aku ketemu,
      Tapi dialah yang kekal dihati.
      Dialah yang kala aku jatuh, sudi sudi menarik tangan aku semula, walau tanpa dia sedar.
      Dia, walau yang bukan ada di depan mata secara zahirnya,
      Tapi dialah yang sering sering memanifestasikan dirinya untuk aku terus menganggap yang 'Yah dia ada disini'
      Dia, membawa aku semakin dekat kepadaNya.
      Kerana aku tahu, dia itu kurniaan Engkau untuk aku.
      Yah. Sesungguhnya, aku bersyukur punya dia!

      Dia,
      Nursyuhaidah Binti Abdul Razak.

      Lalu, dengan rasa chenta dan penghargaan, dia membalas puisi ku pada tarikh yang sama dengan puisi chentanya juga.

      [PUISI DARI SI PEREMPUAN BESI]
      Sungguh,
      Semua ini bukan kebetulan
      Setiap pertemuan ada hikmah Dia aturkan
      Tidak Dia ketemukan kita melainkan..
      Saling mengingatkan,
      Karna manusia itu turun naik iman
      Manusia itu perlu selalu diingatkan
      Dan aku mahu selalu rasa peringatan Tuhan
      Itulah juga yang selalu engkau berikan
      Sungguh,
      Sahabat itu yang menyenangkan
      Akhirat temannya dia bantu jagakan
      Sungguh,
      Aku sayang ukhuwahfillah ini hingga hidupku di pengakhiran.
      -291113-

      *****
      Dalam KTM
      17:00 PM

      Mungkin dia bukan manusia yang jenis menunjuk bagaimana ukhuwah itu sepatutnya berjalan. Tapi tidak pada saya. Kerna saya memegang akan pesanan Rasulullah,
      "Bila sayang, bicarakan."

      Bila kita mencoretkan sesuatu di laman sosial, bukan kerna kita ingin menunjuk, jauh sekali ingin berbangga, hanya cukup saja kita ingin berkongsi rasa. Hanya saja niat itu antara kita dan Dia yang tahu. Hanya saja.

      Bagaimana ya untuk memanifestasikan yang kita ini sungguh chenta? Saya faqir huruf untuk menceritakan bagaimana ia seharusnya dinukilkan. Mungkin tiada. Atau mungkin ada, cuma saja saya yang tidak bijak 'bermain' huruf.

      Buat dia si perempuan besi, moga moga apa saja yang kamu hajatkan, Allah tunaikan. Apa saja yang kamu sangat kepingin, Allah makbulkan. Moga moga impian kamu si perempuan besi, hadir kala kamu sungguh butuhkannya. Yah, moga moga.
      Ku disini sering menembak kamu dengan tembakan doa. Hanya itu saja peluru yang ku ada. Hanya saja.
      Semoga dimana juga kamu berada wahai perempuan besi, ku yakini yang Allah sedang menjagamu dengan penuh chenta.

      “Perempuan besi, Sanah helwa 22 tahun!^^”

      Selesai taip,
      17:43 PM
      Dalam KTM, Stesen Bangi.



No comments: